Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Ι.Μ.Κερκύρας

Εκκλησία της Ελλάδος | Δημοσίευση: 14/02/2013

(I.M.Κερκύρας ) Με επιτυχία και με μεγάλη συμμετοχή έγινε την Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2013 το δεύτερο μάθημα του Ελεύθερου Πανεπιστημίου που διοργανώνει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά   η Ιερά Μητρόπολις Κερκύρας. Η εκδήλωση έγινε στο Πνευματικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεως και εισηγητής ήταν ο διακεκριμένος πολιτικός επιστήμονας, ερευνητής και συγγραφέας κ. Κωνσταντίνος Χολέβας.  

Το θέμα του μαθήματος ήταν «Όψεις της νεοελληνικής ταυτότητας στην εκπαίδευση». Ο εισηγητής παρουσίασε στοιχεία της νεοελληνικής ταυτότητας, τα οποία, κατά τον ίδιο, ξεκινούν... ουσιαστικά από τους χρόνους του Αυτοκράτορα της Νικαίας Ιωάννου Βατάτζη του Ελεήμονος, μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204 από τους Φράγκους.

Κατά τον συγγραφέα, η αίσθηση της ιστορικής συνέχειας του Ελληνισμού, όπως επίσης και το τρίπτυχο «ορθόδοξη πίστη, ελληνική γλώσσα και παράδοση, ελληνικός πολιτισμός», σχηματοποιήθηκαν από τότε στην Μεγάλη Ιδέα του έθνους-κράτους και διαπότισαν τους Έλληνες στο εξής.

Ο εισηγητής ανέφερε στη συνέχεια ιστορικά στοιχεία από την περίοδο της Τουρκοκρατίας και του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, τα οποία κατέδειξαν ότι η ελληνορθόδοξη παράδοση όχι μόνο διατήρησε άσβεστη τη δίψα του υπόδουλου Γένους για ελευθερία και διαφορετικότητα σε σχέση με τους Τούρκους, αλλά και έδωσε την ώθηση ώστε ο ελληνισμός να διαλεχθεί με την νεωτερικότητα, τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό, με ένσταση έναντι του αθεϊστικού πνεύματος και μη άρνηση στα ζητήματα της επιστημονικής προόδου και της εθνικής ανεξαρτησίας.

Ο εισηγητής επεσήμανε την συμβολή της Εκκλησίας στο σημείο αυτό, με ιστορικά στοιχεία.

Κατόπιν πέρασε στο ζήτημα της νεοελληνικής ταυτότητας στο σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα. Κατέθεσε τους προβληματισμούς του για το προβληματικό και αποτυχημένο ιδεολόγημα της πολυπολιτισμικότητας, στο οποίο στηρίχθηκαν βιβλία όπως το αποσυρθέν βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού, το εν ισχύει ευρισκόμενο βιβλίο της Ιστορίας της Γ' Γυμνασίου, αλλά και παραδείγματα από άλλα βιβλία γλώσσας και ιστορίας, τόσο του Δημοτικού, όσο και του Γυμνασίου, όπου συνειδητά επιλέγεται η παρουσίαση της ιστορίας υπό το πρίσμα της σκοπιμότητας να εξυπηρετηθούν ιδεολογήματα αποφυγής συγκρούσεων με την γείτονα χώρα, στη βάση όμως της απόκρυψης ιστορικών γεγονότων, αλλά και καλλιέργειας ενός πνεύματος υποτίμησης της εθνικής και θρησκευτικής μας ταυτότητας, προκειμένου να επιτευχθεί η συνύπαρξη ανθρώπων άλλων εθνικοτήτων σε σχέση με τους Έλληνες.