Κλιματιστικά στην Αχειροποίητο ήθελε να τοποθετήσει ο μητροπολίτης Άνθιμος

Ρεπορτάζ | Δημοσίευση: 28/07/2011

Κλιματιστικά ήθελε να τοποθετήσει στην… Παναγία Αχειροποίητο η μητρόπολη Θεσσαλονίκης, αφού θεωρεί ότι η θερμοκρασία τους θερινούς μήνες  εντός του  ιστορικού ναού, που αποτελεί σημαντικό μνημείο της συμπρωτεύουσας,  είναι ανυπόφορη. Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, με έκπληξη δέχθηκε το αίτημα της μητροπόλεως που έφερε την υπογραφή του παναγιωτάτου μητροπολίτη κ. Άνθιμου και φυσικά απάντησε αρνητικά.

Τα κλιματιστικά (τύπου inverter) θα τοποθετούνταν στην ανατολική πλευρά του ναού και συγκεκριμένα στην κόγχη του Ιερού που είναι το πιο σημαντικό και καλοδιατηρημένο τμήμα αυτού του χριστιανικού μνημείου.

Ο μεγάλος ναός της Θεοτόκου, γνωστότερος σήμερα ως ναός της Αχειροποιήτου, λόγω της λατρευτικής "αχειροποίητης" εικόνας που φυλασσόταν στο ναό, είναι κτίσμα της δεκαετίας 450-460.

Αντιπροσωπευτικός της λεγόμενης ελληνιστικής βασιλικής, με τρία κλίτη και υπερώο, ο ναός αποτελεί κόσμημα της Θεσσαλονίκης και αντιπροσωπευτικό δείγμα της παλαιοχριστιανικής αρχιτεκτονικής. Η απόλυτη ηρεμία του λατρευτικού χώρου επιτυγχάνεται τόσο με το γενικό σχήμα, όσο και με την επιμέρους διακόσμηση.

Λαμπρές κιονοστοιχίες με θεοδοσιανά κιονόκρανα, κοσμημένα με ακάνθινα φύλλα, στηρίζουν μια διάτρητη ανωδομή με δεύτερη σειρά κιόνων και τόξων. Στα εσωρράχια των τόξων έχουν διασωθεί ψηφιδωτά κατασκευασμένα με άρτια τεχνική, που παριστάνουν άνθη, παραδείσια φυτά, στάχυα και διάφορα χριστιανικά σύμβολα ενός ακατάληπτου και ουράνιου κόσμου.

Επιπλέον, οι τοιχογραφίες του νότιου κλίτους με παράσταση των Σαράντα Μαρτύρων, που χρονολογούνται στο 1230, είναι πολύ βοηθητικές για την κατανόηση της ζωγραφικής του 13ου αι. στη Θεσσαλονίκη, καθώς αποτελούν προδρομικό έργο που κινείται πέρα από την καλλιγραφία και το μανιερισμό της ύστερης κομνήνειας τέχνης.